Bezoek aan het Andere Reizen - Reisverslag uit Edam, Nederland van John Grootendorst - WaarBenJij.nu Bezoek aan het Andere Reizen - Reisverslag uit Edam, Nederland van John Grootendorst - WaarBenJij.nu

Bezoek aan het Andere Reizen

Door: John Grootendorst

Blijf op de hoogte en volg John

11 December 2012 | Nederland, Edam

Dinsdag 11 December heb ik samen met een vriendin die voor 2 maanden naar Afrika gaat een bezoek gebracht aan het Andere Reizen in Groningen. Na een mooie rit van 2 uur kwamen we aan in het rustige Winschoten. Daar werden we ontvangen door Judith Scholte.

Nadat we ons voorgesteld hebben begint Judith te vertellen over haar ervaringen in Nepal. Fantastische verhalen over het weeshuis, de mensen, cultuur en de uitstapjes die je kunt maken. Ongeveer 90% van de vrijwilligers die naar het buitenland vertrekt zijn vrouwen en ze vind het dan ook erg leuk dat ik naar weeshuis Sunrise ga om daar te helpen en de kinderen te begeleiden. De jongens in het weeshuis zijn gek op sporten en ik zie mezelf al staan, een potje voetballen met die mannetjes na schooltijd. Overdag lesgeven op een school waar je ze helpt met engelse les, rekenen en klok kijken.

Naast het werken en het begeleiden van de kinderen in het weeshuis is er ook tijd voor wat bezienswaardigheden. Zo beschrijft ze een homestay trekking van 2 dagen. Je vertrekt naar Dhading, ongeveer 3 uur rijden van Kathmandu. Vanaf daar ga je te voet verder met een gids en loop je langs dorpjes waar het lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan. Je loopt door een heuvelachtig gebied met rivieren, rijstvelden, bananen- en papaja plantages en authentieke dorpjes. De gezinnen op het platteland zijn niet rijk, de meeste zijn agrariërs en eigenaar van een klein stukje grond. Tijdens je verblijf kun je ze helpen met hun dagelijkse werkzaamheden zoals buffalo's melken, geiten laten grazen en houthakken. Toen ik dit hoorde verscheen er een grote glimlach op mijn gezicht. Dit is wat ik wil! Wanneer je films of documtaires bekijkt zie je ze wel eens lopen met een rugzak door de rijstvelden heen van boerderij naar boerderij toe. Nu kan ik het allemaal zelf ervaren en beleven.

Na alle verhalen en de reis nog eens doorgenomen te hebben zijn we 2 uur later weer richting Edam vertrokken.
Het begint nu toch wel echt te kriebelen om naar Nepal te gaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Actief sinds 12 Okt. 2012
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 21873

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 08 April 2013

Mijn reis naar Nepal

Landen bezocht: